Тема : Кислоти , їх склад , назви.
Мета : освітня - розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот , розглянути фізичні властивості кислот;
розвиваюча – - розвивати логічне мислення, пам’ять, розвивати інтелектуальну культуру учня ;
виховна – продовжити формування світогляду, виховувати пізнавальну активність учнів та вміння брати відповідальність за прийняте рішення.
Тип уроку: комбінований
Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва ,
Структура уроку
І. Організаційний етап …………………………………………………… 1 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання …………………………………….10 хв
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності…3 хв
ІV. Повідомлення теми і мети уроку ………………………………………1 хв
V. Вивчення нового матеріалу…………………………………………… 18 хв
1. Визначення поняття «Кислоти »
2. Номенклатура кислот
3. Класифікація кислот
4. Фізичні властивості кислот
5. Використання кислот
VІ. Закріплення та узагальнення знань учнів ……………………….. 8 хв
VІІ. Підведення підсумків уроку…………………………………………3 хв
VІІІ. Домашнє завдання …………………………………………………...1 хв
Хід уроку:
I.Організаційний етап .
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- На які дві групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди? - Який оксид найпоширеніший на Землі?
- На які дві групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди? - Який оксид найпоширеніший на Землі?
2.Гра «Сходами оксидів »
Складіть формули оксидів запропонованих елементів
Взаємоперевірка
3.Самостійна робота .
Із переліку речовин виберіть оксиди: СаО; LiOH; CO2; H2SO4; Fe2O3; BaSO4; P2O5; Zn(NO3)2; H2SO3; AI2O3; HCI; K2O; CO; H2O; H2.
4. Робота біля дошки
перевірка вправи 3 параграф 7 - двоє учнів виконують завдання біля дошки
ІІІ. Актуалізація опорних знань –
- Подивіться на малюнки і скажіть що спільного між яблуком , лимоном, квашеною капустою, оцтом, щавлем і кефіром? (кислий смак)
- Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
- Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
2. « СМС повідомлення » .
Щоб дізнатися тему уроку треба прочитати повідомлення , де букви зашифровані .Чисельник - цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменник - порядковий номер літери на кнопці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку .
Продовжуємо мандрівку дивною і загадковою країною Хімія. Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Сьогодні ми познайомимось ще з одним класом неорганічних сполук, який називається Кислоти. Тому і тема нашого уроку «КИСЛОТИ».
V. Вивчення нового матеріалу
1.Визначення поняття «Кислоти »
Розповідь вчителя
З представниками кислот ми з вами знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? Кислого смаку надає йому лимонна кислота. П’єте кефір і він теж на смак кислий, тому що в ньому міститься молочна кислота.
Отже, як ви думаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?
Отже, як ви думаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?
Перед вами знаходяться зразки кислот (HNО3 , H2SО4 , HCl ) спробуйте дати визначення поняття «кислота » . А кому важко , то знайдіть у підручнику та прочитайте це визначення .
Всі разом говорять визначення
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.
n
Нn Кислотний залишок
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.
2. Номенклатура кислот
Робота з підручником
Номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин.
Заповнення таблиці
Таблиця
№ з/п
|
Хімічна формула
|
КЗ
|
Валентність
|
Назва кислоти
|
1.
|
HNО3
|
NО3
|
І
|
Нітратна, азотна
|
2.
|
H2SО4
|
SО4
|
ІІ
|
Сульфатна, сірчана
|
3.
|
HI
|
I
|
I
|
Йодоводнева, іодидна
|
4.
|
HBr
|
Br
|
I
|
Бромідна
|
5.
|
HCl
|
Cl
|
I
|
Хлоридна, соляна
|
6.
|
H3РО4
|
РО4
|
ІІІ
|
Ортофосфатна
|
7.
|
H2SО3
|
SО3
|
ІІ
|
Сульфітна, сірчиста
|
8.
|
H2S
|
S
|
ІІ
|
Сульфідна, сірководнева
|
9.
|
H2SiО3
|
SiО3
|
ІІ
|
Силікатна
|
10.
|
H2CО3
|
CО3
|
ІІ
|
Карбонатна, вугільна
|
Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей. Хімічні назви кислот складаються з двох слів. Друге слово в усіх назвах – «кислота», а перше походить від назви елементу, що утворює кислоту з додаванням суфіксу. Для безоксигенових кислот використовується суфікс -ід, для оксигеновмісних – суфікси можуть бути різні: -ат або -іт.
Назви кислот.
Повідомлення учнів (випереджувальне навчання).Сучасні назви кислот – сульфатна, фосфатна – вперше були запропоновані французькими хіміками Лавуазьє, Бертолле, Морво. У 1792 році Лавуазьє у своїй доповіді Паризькій академії наук від імені всіх хіміків сказав: «Для назв різних кислот ми завжди брали похідне від позначень вихідного елемента. Так, кислоту, отриману із сірки, ми назвали сульфатною, з вугілля – карбонатною.»
А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Тому що вчені намагалися дати такі назви, що сполучення слів нагадували російські прізвища й по-батькові. Наприклад, для хлоридної кислоти пропонували – «водень хлорович», а для сульфатної – «водень хлорович чотирикислов».
А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Тому що вчені намагалися дати такі назви, що сполучення слів нагадували російські прізвища й по-батькові. Наприклад, для хлоридної кислоти пропонували – «водень хлорович», а для сульфатної – «водень хлорович чотирикислов».
3. Класифікація кислот
Бесіда
- Що на вашу думку означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно до найбільш суттєвих ознак)
- Зверніть увагу на дані формули кислот. (Таблиця)
- Що спільного? (кожна має атоми Гідрогену)
- Чим відрізняються? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю атомів Оксигену)
1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену
4. Фізичні властивості кислот. Самостійна робота учнів за підручником ст.41 підручника хімії для 8 класу О.Г. Ярошенко
5. Використання кислот
Повідомлення учнів
1. Через важливість сульфатну кислоту застосовують у всіх галузях народного господарства і називають “хлібом хімічної промисловості”
2. Хлоридна (соляна) кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу . Алхіміки називали її “кислим спиртом”, тому що вона диміла, обпікала язик, спричинювала кашель, роз'їдала метали і руйнувала тканини.Ще її, пізніше, називали “дух із солі”
3. Одна частка нітратної і три частки хлоридної кислоти відомі під назвою “царська горілка”, в якій можна розчинити “царя металів” - золото
VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Знайдіть зайву формулу
І. HBr , HCl , H2CО3
ІІ. H2S, H2CО3 H2 SО4
ІІІ. H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
2. «Впізнай »: з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
3. Гра «Пасьянс».
Учні об’єднуються у 6 команд. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно скласти кислоти. Яка команда швидше?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.
Учні об’єднуються у 6 команд. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно скласти кислоти. Яка команда швидше?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.
VІІ . Підведення підсумків
VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити формули і назви кислот , опрацювати матеріал параграфу 8, завдання № 3 (підручника хімії для 8 класу О.Г. Ярошенко )
Дякую за цікавий урок.
ОтветитьУдалить