вторник, 7 октября 2014 г.

8 клас. Конспект уроку з теми " Кислоти "

Тема : Кислоти , їх склад , назви.
Мета :  освітня -  розширити  знання про класифікацію неорганічних речовин на    прикладі   кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот розглянути фізичні  властивості кислот;
розвиваюча – - розвивати логічне мислення, пам’ять, розвивати інтелектуальну культуру учня  ;
виховна –  продовжити формування світогляду, виховувати пізнавальну активність учнів та вміння брати відповідальність за прийняте рішення.
Тип уроку: комбінований
Методи навчання: пояснювально – ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва ,
зразки кислот.
                                                                                       
Структура уроку
І. Організаційний етап …………………………………………………… 1 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання …………………………………….10 хв
ІІІ. Актуалізація  опорних знань. Мотивація навчальної діяльності…3 хв
ІV. Повідомлення теми і мети уроку ………………………………………1 хв
V. Вивчення нового матеріалу……………………………………………  18 хв
1. Визначення поняття  «Кислоти »
2. Номенклатура кислот
3. Класифікація кислот
4. Фізичні властивості кислот
5. Використання кислот
VІ. Закріплення та узагальнення знань учнів ……………………….. 8  хв
VІІ. Підведення підсумків уроку…………………………………………3 хв
VІІІ. Домашнє завдання …………………………………………………...1 хв


Хід уроку:
I.Організаційний етап .  
ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.  Інтерактивна гра «Мікрофон».
- На які дві групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до
 складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди?
 - Який оксид найпоширеніший на Землі?

2.Гра  «Сходами оксидів »
Складіть формули  оксидів  запропонованих елементів



                                                                                                  
Взаємоперевірка
3.Самостійна робота .
 Із переліку речовин виберіть оксиди: СаО; LiOH; CO2; H2SO4; Fe2O3; BaSO4; P2O5; Zn(NO3)2; H2SO3; AI2O3; HCI; K2O; CO; H2O; H2.
 4. Робота біля дошки
перевірка вправи 3 параграф 7  - двоє учнів виконують завдання біля дошки
ІІІ. Актуалізація опорних знань 
1.     „Мозковий штурм ”.  

       - Подивіться на малюнки і скажіть що спільного між яблуком ,  лимоном, квашеною капустою, оцтом, щавлем і кефіром?   (кислий смак)
  - Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
   -  Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
   - Чому кефір, ряжанка, сметана, просто кваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)

2.     « СМС повідомлення » .
Щоб дізнатися  тему уроку треба прочитати  повідомлення , де букви зашифровані .Чисельник - цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону,  а знаменник -  порядковий номер літери на кнопці.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку .
Продовжуємо  мандрівку дивною і загадковою країною Хімія. Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Сьогодні ми познайомимось ще з одним класом неорганічних сполук, який називається Кислоти. Тому і тема нашого уроку «КИСЛОТИ».
V. Вивчення нового матеріалу
1.Визначення поняття  «Кислоти »
Розповідь вчителя
З представниками  кислот ми з вами знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? Кислого смаку надає йому лимонна кислота. П’єте кефір і він теж на смак кислий, тому що в ньому міститься молочна кислота.
Отже, як ви думаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?

Перед вами знаходяться зразки кислот (HNО3 , H2, HCl ) спробуйте дати визначення поняття  «кислота » . А  кому важко , то знайдіть у підручнику та прочитайте це визначення .

     Всі разом говорять визначення
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.
n
Нn Кислотний залишок
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.

 2. Номенклатура  кислот
Робота з підручником
Номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин.
Заповнення таблиці
Таблиця
№ з/п
Хімічна формула
КЗ
Валентність
Назва кислоти
1.
HNО3
3
І
Нітратна, азотна
2.
H24
4
ІІ
Сульфатна, сірчана
3.
HI
I
I
Йодоводнева, іодидна
4.
HBr
Br
I
Бромідна
5.
HCl
Cl
I
Хлоридна, соляна
6.
H3РО4
РО4
ІІІ
Ортофосфатна
7.
H23
3
ІІ
Сульфітна, сірчиста
8.
H2S
S
ІІ
Сульфідна, сірководнева
9.
H2SiО3
SiО3
ІІ
Силікатна
10.
H23
3
ІІ
Карбонатна, вугільна
  Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей. Хімічні назви кислот складаються з двох слів. Друге слово в усіх назвах – «кислота», а перше походить від назви елементу, що утворює кислоту з додаванням суфіксу. Для безоксигенових кислот використовується суфікс -ід, для оксигеновмісних – суфікси можуть бути різні: -ат або -іт. 

Назви кислот.
 Повідомлення учнів (випереджувальне навчання).Сучасні назви кислот – сульфатна, фосфатна – вперше були запропоновані французькими хіміками Лавуазьє, Бертолле, Морво. У 1792 році Лавуазьє у своїй доповіді Паризькій академії наук від імені всіх хіміків сказав: «Для назв різних кислот ми завжди брали похідне від позначень вихідного елемента. Так, кислоту, отриману із сірки, ми назвали сульфатною, з вугілля – карбонатною.»
А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Тому що вчені намагалися дати такі назви, що сполучення слів нагадували російські прізвища й по-батькові. Наприклад, для хлоридної кислоти пропонували – «водень хлорович», а для сульфатної – «водень хлорович чотирикислов».

3.     Класифікація кислот
            Бесіда
- Що на вашу думку означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно        до найбільш суттєвих ознак)
   - Зверніть увагу на дані формули кислот. (Таблиця)
   - Що спільного? (кожна має атоми Гідрогену)
    - Чим відрізняються? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю    атомів Оксигену)
1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену

               
   2). Класифікація за наявністю атомів Оксигенук и с л о т и



4.  Фізичні властивості кислот. Самостійна робота учнів за підручником ст.41 підручника хімії для 8 класу                                      О.Г. Ярошенко

5.     Використання кислот
Повідомлення учнів
1.     Через важливість сульфатну кислоту  застосовують у всіх галузях народного господарства  і називають  “хлібом хімічної промисловості”
2.     Хлоридна (соляна) кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу . Алхіміки називали її “кислим спиртом”, тому що вона диміла, обпікала язик, спричинювала кашель, роз'їдала метали і руйнувала тканини.Ще її, пізніше, називали “дух із солі”
3.     Одна частка нітратної і три частки хлоридної кислоти відомі під назвою “царська горілка”, в якій можна розчинити “царя металів” - золото

VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1.     Знайдіть зайву формулу
 І. HBr , HCl , H23     
ІІ.  H2S, H23          H2 SО4
ІІІ. H2SiО, H2, H3РО4

2. «Впізнай »: з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4HNО3NaОН, СО2,  Н3РО4H2SAgClHFH2О, HClLiОHH2SО4.

3. Гра «Пасьянс».
Учні об’єднуються у 6 команд. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно скласти кислоти. Яка команда швидше?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.
   
VІІ . Підведення підсумків

VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити формули і назви кислот , опрацювати матеріал параграфу  8,  завдання №  3 (підручника хімії для 8 класу    О.Г. Ярошенко )

1 комментарий: