суббота, 20 декабря 2014 г.

Хімічний КВК

Мета : розвиток  творчої особистості учнів, позитивної мотивації до творчої активності;
профорієнтаційна  роботу, патріотичне та  економічне виховання учнів Конкурс проводиться серед чотирьох команд. Склад команд необхідно сформувати заздалегідь, щоб придумати назву, намалювати емблему й підготувати презентацію команди,а також все необхідне обладнання для проведення гри.
Конкурси КВК:
1.     Презентація команди.
2.     Конкурс «Швидкісна доріжка».
3.     Конкурс «Відгадай логогриф».
4.     Конкурс «Найдотепніша і найерудованіша відповідь».
5.     Хімічний аукціон для залу (проводить вчитель).
6.     Конкурс «Життя має у небезпеці без правил техніки безпеки».
7.     Конкурс «Зашифровані терміни».
8.     Конкурс «Юних експериментаторів».
9.     Конкурс капітанів.
10.                        Конкурс «Домашнє завдання».
11.                        Хімічна вікторина для залу (конкурс уболівальників).
12.                        Конкурс «Найкраща хімічна газета» (розкрити тему  «Хімія сучасності…» Позитивне і негативне).
Жюрі оцінює кожний конкурс окремо, наприкінці підбиваються загальні підсумки (у балах).

Хід гри

Вступне слово вчителя.
Оголошення початку гри, представлення команд та їх капітанів, членів жюрі.

І конкурс

«Презентація команди» – 5 балів
(команди по черзі представляють назви, емблеми, вітають одна одну у віршованій формі)

ІІ конкурс 

«Швидкісна доріжка» – 1 бал за кожну правильну відповідь
(учитель задає питання кожній з команд, гравці відповідають швидко без обдумування)
Питання для 1-ї команди:
1.     Який великий російський поет часто згадував у своїх віршах такі благородні метали як срібло, золото, мідь?
«Белая береза под моим окном. Принакрылась снегом, точно серебром. И горят снежинки. В золотом огне …»
(Есенин)
2.     Скільки легенд і трагедій зберігає його історія. З нього можна витягнути павутину довжиною 2 км, а з кусочка розміром сірникової головки – одержати лист 50 м2 . Через нього знищено плем’я інків. Про який елемент йде мова?
(Аурум - Аu)
3.     В якій галузі медицини застосовують ніобій і тантал? Для чого?
(У хірургії, для виготовлення інструментів, бо на них не діє жоден медикамент. Ніобієм і танталом скріплюють поламані кістки і «залатують» проламані черепи. З ніобію і танталу виробляють тонкі нитки. Якими зшивають сухожилля, кровоносні судини і навіть… нерви.
Їх образно називають «металами хірургів»)
4.     Який метал вкорочував життя мешканцям Стародавнього риму?
(Свинець. З нього робили труби для подачі води. Під впливом води та розчинених у ній газів свинець переходив у розчин, потрапляв в організм людини і поступово отруював його).
5.     Якій знахідці в теслярській шухлядці дуже зрадів Робінзон Крузо, герой роману Даніеля Дефо?
(Залізним інструментам)
6.     Учений і композитор – автор опери ”Князь Ігор”.
(Олександр Порфирійович Бородін).
Питання для 2-ї команди.
1.     Нестача якого елемента в організмі людини призводить до карієсу зубів?
(Флуор)
2.     Який газ називають болотним або рудниковим?
(Метан – СН4)
3.     Який елемент (метал) може хворіти чумою?
(Станум, «Олов’яна чума»)
4.     Яку сполуку можна назвати органічною платиною?
(політетрафлуоретилен, інакше тефлон у хімічному відношенні вона стійкіша ніж платина. Він не розчиняється ні в «царській водці», ні в органічних розчинниках, стійкий проти холоду й нагрівання, неотруйний, світлостійкий)
5.     Учений – автор поеми «Слово про користь скла».
(М. В. Ломоносов)
6.     Використовується для виготовлення олівців.
(Графіт)
Питання для 3-ї команди:
Спочатку – вода,
Потім – кислота
Інакше станеться велика біда.
Про яке явище йдеться мова?
(розчинення Н2SO4 у воді)
(Фосфор. Батько історії – Геродот свідчив, що жерці Вавілону під страхом смерті забороняли простим людям споживати горіхи, небезпідставно вважаючи, що така «божественна їжа» здатна поліпшувати розумові здібності підданих)
(Етилен і ацетилен)
(Іод)
(Клеопатра розчинила в бокалі з оцтом своє коштовне намисто з перлів і випила розчин. Перли складаються переважно з кальцій карбонату і тому легко розчиняються в кислотах).
(Д. І. Менделєєв)
Питання для 4–ї команди:
«Я из кислот полученный
И воздухом горючим
Я был прежде почему – то наречен
В космическом пространстве
скитальцем вечным странствую,
а Солнце мне, как дом родной»”.
Про який елемент йдеться мова?
(Гідроген)

(Тринітрогліцерол – вибухова речовина, використовується в малих кількостях для лікування стенокардії –«грудної жаби»).
(Фосфор)
(Ртуть, t пл. = - 380С)
(Солодкий сік цукрової тростини - сахароза)
(Маргарет Тетчер)

ІІІ конкурс

”Відгадай логогриф” – 2 бали. За кожну правильну відповідь
Логогриф – це гра, в якій літери в слові не замінюються іншими, а додаються нові або викидаються.
Для 1-ї команди:
(Титан - Титанік)
(Борій - бор)
(Радій - парад)
(Золото - лото)
Для 2-ї команди:
(Нептуній - Нептун)
(Уран - Буран)
(Цирконій - цирк)
(Радон - Дон)
Для 3-ї команди:
(Дубній - дуб)
(Аргон - аргонавт)
(Купрум - Румба)
(Магній - маг)
Для 4-ї команди:
(Германій - Герман)
(Хром – ром; Бром - ром)
(Бор - борг)
(Карбон - ”кар”)!

ІV конкурс

«Найдотепніша і найерудованіша відповідь»
(Ставиться питання: «Хімік – це справа чоловіча чи жіноча?»)
5хв. на обдумування; оцінюється 5 балів.

V конкурс

«Хімічний аукціон»
Учитель. А зараз проведемо аукціон, де грошима будуть Ваші знання.
І так, на продаж виставлено 2 лота.
1 лот – продукт хімічної промисловості – Мило. Вартість запропонованого лота 2 правильних відповіді, але можна купити відповідь на 1 питання в залу за 1 гривню.
2 лот – книжка
Вартість 7 правильних відповідей, 4 відповіді можна купити та 1 підказати із залу безкоштовно.
Питання на аукціон:
1 лот
1.     Чи цікавився хімією Петро І?
(Виявляв інтерес до пробіркового мистецтва; він цікавився дослідженням руд, фарбуванням деревини, піротехнікою).
2.     Що таке «царська вода»?
2 лот
1.     Що таке  «сусальне золото»?
(Сполука олова з сіркою, має вигляд золотистих пластинок. Добувають нагріванням стружок олова з сіркою та нашатирем. «Сусальне золото» йде на золочення дерева, гіпсу та картону).
2.     Яку кислоту ми п’ємо?
(карбонатну Н2СO3)
3.     Що таке янтар?
(Скам’яніла смола хвойних дерев, кольори бувають різноманітні: жовті, коричневі, бурі. В руках умільців Янтар перетворюється у чудові прикраси; називають ще бурштин).
4.     З чим пов’язана назва «Собачої печери» поблизу Неаполя в Італії?
5.     Сполукою кого хімічного елемента було отруєно Наполеона?
(Арсен)
6.     Які коштовні прикраси не рекомендується довго зберігати, не одягаючи їх?
(Перли. При довгому зберіганні відбувається виділення води, яка є в перлах, тому висихають і розсипаються. Дотикання до шкіри людини та знаходження на вологому повітрі підтримує в них певну кількість вологи).
7.     Олово – причина загибелі експедиції «Роберта Скотта» (1912р.) Чому?
(Звичайне біле оливо при низьких t0C переходить у сіре олово – дуже крихкий метал – «олов’яна чума». Паливо, яке зберігалося в залізних цистернах, запаяних оловом, витекло).
(карбонатну Н2СO3)
1 загадка
Маленький кругленький хлопчик, його двоюрідний братик живе в комп’ютері; рідні брати: золотий та платиновий, а бабця – хлорвінілова, сам піднімає настрій.
(Диск)
2 задача
Його можна назвати самим дивовижним матеріалом, створеним людиною; воно тверде як камінь і в той  же час плавке і видуваюче як мильна бульбашка, прозоріше чистої води, може бути рубіново-червоного кольору або чорного як бітум. Його знаходили в Єгипетських гробницях. Йому присвячена поема М. В. Ломоносова.
(Скло)

VI. Конкурс

«Життя моє у небезпеці без правил техніки безпеки» – 5 балів (розігрується сценка «Неправильно проведена практична робота», потрібно вказати допущені помилки при виконанні практичної роботи, відповідь аргументувати)
Учитель. Хімія – наука експериментальна, і в процесі її вивчення виконується чимало дослідів, які пов’язані з використанням небезпечних та їдких речовин.
Тому необхідно дотримуватись певних правил під час роботи з реактивами.
Зараз двоє учнів розіграють сценку «Практична робота», допускаючи багато помилок і порушень правил техніки безпеки.
Від кожної команди виходить 1 учасник, вказує допущені помилки при виконанні практичної роботи та пояснює, як необхідно роботи правильно. (Кожна правильно вказана помилка оцінюється 1 бал)
Сценка «Практична робота»
У залі стоїть стіл. Заходять два учні, один з них щось їсть, вони сідають за стіл, учень кладе їжу на край столу (1).
Починають виконувати досліди, при цьому один тримає пробірку, а інший наливає у неї реактиви (2), етикетка не повернута до долоні, флакони залишаються відкритими (3). Реактиви наливаються не над столом (4). Шепочуться й доливають новий реактив, не передбачений дослідом (5), нюхають (6).
Закривають флакони, переплутавши пробки (7), витирають руки об одяг і доїдають принесену їжу (8,9).
(Учасники від команд повинні вказати 9 помилок – порушень правил техніки безпеки під час проведення практичної роботи, відповідь аргументувати).

VII конкурс

«Зашифровані терміни»
(зі слова радіоактивність скласти всі можливі назви хімічних елементів, понять, речовин, термінів. Букви в словах можуть повторюватись. За кожне правильне слово учасники отримують1 бал, на обдумування дається 2хв; відповіді учасники пишуть на листочках, а потім швидко зачитують).

VII конкурс 

«Юних експериментаторів»
(Використовуючи реактиви, які знаходяться в коробці, добути газ, осад, кольоровий розчин і прокоментувати досліди. Скласти йонні рівняння, де це можливо.
Виконують 2 учасників від кожної команди – 5 хв., якщо все правильно, то команда  отримує 15 балів)

ХІХ конкурс капітанів

(по 1 балу за кожну правильну відповідь)
Питання капітанам:
І тур – «Відгадати загадку»
1. Що? Золоте дно, золота молодь, золотий вік, золота…
(Продовжити)
(Середина)
2.
Хоч не можу я горіти,
Мене треба погасити –
Буду вам добро робити».
(процес – гашення вапна;
3.     Що дорожче золота?
(Час)
4.     Кругом носа в’ється, а в руки не дається.
(Повітря, запах)
5.      
Без неї не проживеш,
Її властивостям немає меж.
Життя без неї – справжній біль.
Ви знаєте її. Це – …
(сіль – натрій хлорид NaCl)
6.     Про який метал у народі кажуть:
«Метал – і плуг у полі, і цвях у долі»?
(Залізо)
5.     Цю речовину Леонардо да Вінчі назва «соком життя».
(Вода)
6.     Метал, який згубив Рим.
(Олово)
ІІ тур - Перекласти з хімічної мови на загальноприйняту такі вирази:
ІІІ тур – «Чорна скринька» – 5 балів за правильну відповідь.
(На столі стоїть чорна скринька, кожен з капітанів підходить і витягує питання, відповідає без обдумування).
1.     У перекладі з грецької означає непохитний, твердий. За фізичними властивостями кристалічна речовина, тугоплавка, не проводиться електричний струм. Кристали можуть бути безбарвні прозорі та прозорі красивого синього, зеленого, червонуватого, чорного кольору. Цією речовиною перський уряд, щоб «уласкавити білого царя», розплатився за кров відомого російського дипломата і видатного письменника О. С. Грибоєдова, полеглого від рук розлюченого натовпу у 1829р. в Тегерані.
(Алмаз, атомна гратка)
2.     Альпіністи та туристи які збираються здійснити подорож по горах, повинні знати, що намет треба встановлювати так, щоб вхід до нього був обернений до підніжжя гори. Для чого це потрібно робити?
(Це необхідно для вільного «витікання» вуглекислого газу. Якщо все зробити навпаки, тоді намет швидко наповниться вуглекислим газом і люди під час сну можуть задихнутись).
3.     У медичній практиці ця речовина у вигляді пігулок застосовується як універсальна «протиотрута» у випадку різноманітних отруєнь (бактеріальними токсинами, тваринними отрутами, алкалоїдами тощо).
(Активоване вугілля)
4.     Вона відома людина з давніх-давен. Легендарний давньогрецький поет Гомер, який вважається автором поеми «Одіссея», зазначає, що вона застосовувалась для паління під час релігійних обрядів. У 941 році завдяки їй під стінами Царграду було знищено флот київського князя Ігоря. За фізичними властивостями це крихка кристалічна речовина жовтого кольору. Не проводить електричний струм. У воді не розчиняється і водою не змочується.
(Сірка, молекулярна гратка)
5.     Біла кристалічна речовина, тугоплавка, добре розчиняється у воді, розчин проводить електричний струм. Відсутність цієї речовини в раціоні наполеонівських солдатів під час їхнього відступу з Москви стало причиною різного збільшення смертності від поранень. У давні часи в Китаї з неї виготовлялись монети, на які ставилось клеймо богдихана.
(Натрій хлорид (кухонна сіль) NaCl, йонна гратка)

Х конкурс

«Домашнє завдання»
(Міні хіміко-літературно-музична композиція в театралізованій формі на довільну тематику, враховується артистизм, дотримання всіх норм)
(виступ команди до 10хв. оцінюється 10 балів)
Може бути інсценізація хімічної казки в театралізованій формі. (Див. додаток 1,2,3,4)

ХІ Конкурс уболівальників

(хімічна вікторина для залу)
(Проводить учитель, бали добавляються улюбленим командам; кожна правильна відповідь – 1 бал)
Хімічна вікторина
1.     Чи правильне таке твердження: ”Н2О складається, з молекул водню і атомів кисню”.
(З атомів Гідрогену і Оксигену)
2.     В якому молоці немає молока?
(Вапняному – Са (ОН)2)
3.     Чому вода не горить?
(Вона сама продукт горіння.
4.     Чим подібні хлор і хлорофіл?
(Складом «хлор»)
5.     Без якого металу рослини не мали б зеленого кольору?
(Магній - Мg)
6.     З якою метою використовують сльози дерева?
(Каучук. Као – сльози, чоу - дерево)
7.     Який газ найкращий консервант свіжих овочів і фруктів?
(СО2, а також N2 – азот у відсутності вільного кисню. Дари ланів і садів в такій атмосфері впадають у сплячку).
8.     Чому персидський цар Кір, який жив більше двох тисяч років тому, під час походів пив воду із срібної посудини?
(Аg+ - йони мають бактерицидну дію. Тепер «срібну воду» використовують у медицині. Учень визначили, що 0,5г срібла за півгодини знищує всі шкідливі бактерії в 1л води).
9.     Що таке «чорне золото»?
(Нафта, за її велике господарське значення)
10.                        Що таке булат? Хто відкрив таємницю його виготовлення?
(Сталь, яка відзначається високою твердістю, пружністю і в’язкістю. Батьківщина булату – Індія, таємницю виробництва розгадав російський металург П. П. Аносов. Найкращі булатні кинджали перерубують залізні цвяхи – і в той же час можуть згинатися в дугу, від легкого удару добрий булатний кинджал звучить чисто і довго, перерубував підкинуту ним в повітря тонку волосину, леза таких кинджалів не  «кришаться», лишають незмінними й після тривалої служби).
11.                        Яких хімічних елементів в Космосі найбільше?
Гідрогену – 75%, Гелію – 24% і 1% - інших елементів; маса Сонця складається на 60% з Гідрогену).
12.                        Де використовується гелійове повітря?
(У медицині, ним лікують бронхіальну астму та захворювання горла. Цим повітрям дихають, під час роботи водолази).
13.                        Наявність якого хімічного елемента в крові призводить до її зсідання?
 (Кальцій)
14.                        Який хімічний елемент названо на честь міфічного героя, який нібито вкрав вогонь у богів і передав його людям?
(Прометей - Прометій)
15.                        Що таке хемофобія?
(Боязнь хімії, страх перед хімією, хімічними речовинами)
16.                        Що таке сорбіт і де він використовується?
(шестиатомний спирт, його ще називають глюцит, добувають при відновленні глюкози воднем; використовують в харчуванні для хворих на цукровий діабет, бо він малосолодкий)
17.                        Яка органічна речовина оптично прозоріша за віконне скло?
(Плексиглас – органічне скло)
18.                        Які речовини сприяють утворенню смачної скоринки на хлібі?
(Декстрини; кірка підсмаженої картоплі також являє собою декстрин)
19.                        Учений – хімік, який зайнявся також ентомологією та бджільництвом.
(Олександр Михайлович Бутлеров)
20.                        Що таке золоте руно?
(Вовняний покрив овечої шкури, зістрижений суцільним шаром, називали руном. Таку шкуру закріплювали на дні річки і піщинки золота застрягали у вовні. В багатих золотоносних водах шкура збирала стільки золота, що здавалось золотою. По золоте руно мандрували герої міфів Давньої Греції).

ХІІ конкурс 

«Найкраща хімічна газета»
(Тема. Хімія сучасності… Позитивне і негативне)
Оцінюється – 10 балів
Жюрі підводить підсумки, визначає команду – переможця, команду, яка зайняла ІІ і ІІІ місця, найерудованішого капітана, зал аплодисментами визначає команду глядацьких симпатій.
Учитель. Ось і підійшов наш вечір до завершення. Я надіюсь, що ви всі отримали масу хороших емоцій та вражень.
Дякую всім за увагу і за активну участь!.
�OMiaȿ��,�aseline;font-size:inherit; font-style:inherit;font-variant:inherit;font-weight:inherit;font-stretch: inherit; line-height:inherit'>в)  NaNОз?

(Ведучий 2 вітає переможця і вру­чає приз.)
Учитель. Тож зробімо висновок, що навчання із задоволенням та з по­зитивним настроєм завжди при­носить результат.


Комментариев нет:

Отправить комментарий