суббота, 22 ноября 2014 г.

"Магічна хімія"




Володимирівська  ЗОШ І-ІІІ ступенів
Казанківської райради
Миколаївської області









                                                       Розробила: вчитель хімії
                                        Димніч Л.М.


2014 р.


Позакласний захід
«Магічна хімія»
Казка для учнів 5 – 6 класів

Мета : ознайомити школярів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних хіміків основ експерименту; розвивати творчі здібності учнів.
Дійові особи :  вчитель хімії, Баба Яга, Кощій Безсмертний, Королева Хімія .

Хід заходу
Учитель хімії : Добрий день , любі друзі! Через декілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії. «Що це за наука ?» - запитаєте ви. Щоб отримати відповідь на це питання, пропоную вам вирушити у цікаву казкову подорож у царство доброї чарівниці Хімії.

У великому царстві жила – була добра чарівниця. Вона дуже любила дітей, і тому робила для них багато добрих справ: дарувала їм гарний одяг, щоб люди не тремтіли від холоду ; щедро обдаровувала людей світлом і теплом, захищала їх від злої Баби Яги. Люди не знали , яку подяку скласти Королеві Хімії , і тому не одноразово питали її, як вони можуть їй віддячити. Королева тільки посміхалась і відповідала, що їй нічого не потрібно від людей крім того , щоб вони навчилися розумно користуватися її дарами , інакше її чари принесуть шкоду всьому людству.
Хімія жила у своєму загадковому палаці – хімічному  кабінеті, оточеному вірними слугами – хімічними реакціями. Та як водиться у казках, без нечистої сили не обійшлося. Вони вирішили викрасти Королеву Хімію  і  керувати світом.
- Чуєте кроки ?  Давайте   подивимося хто до нас поспішає?


Відкриваються двері і до класу заходить по-сучасному вдягнена Баба Яга в темних окулярах , з мобільним телефоном і з навушниками у вухах.
-         НеІІо! (Оглядається , нервує.) Так! Перевелися джентльмени! Обіцяв вчасно приїхати на таксі, а й досі немає.
(Чути гуркіт).
-         Ой, шумить і гуде, мабуть милий їде.
-         (З’являється Кощій Безсмертний на самокаті)
Баба Яга . З’явився , не запилився! Хоч би своє «таксі» у куток поставив.
Кощій Безсмертний. Та я зараз.
(Поки він ставить самокат у куток, Баба Яга наспівує демонструючи  свій одяг)
Баба Яга ..А я сьогодні довго- довго наряджалась
                   До тебе ,милий, я на рандеву збиралась.
                   На мені туфлі ті , що взула і забула,
                   Із секунд – хенду  спідничку  гарну я вдягнула.




Кощій Безсмертний. Ой, Бабо , закрутила ти мені голову, що я й забув  чого сюди приїхав.
            Баба Яга . Та яка я тобі баба! В 345 – баба ягідка «опять». Я Ягідка,        

           Ягуся!               
            Зрозумів , пень старий!
Кощій Безсмертний. Зрозумів, бабонька !
Баба Яга . Та не бабонька я , а ягідка
Кощій Безсмертний. Ну, добре, добре. То чого я сюди приїхав?
Баба Яга .  Ну, та здрастє! Як ото в пісні «Что- то с памятью моей стало!»Ми ж у Володимирівській загальноосвітній школі, ти що не бачиш?
Кощій Безсмертний. Та й без тебе це бачу! Не глухий же. Думаєш , як в темних окулярах , так краще за мене бачиш. Я питаю навіщо я сюди приїхав?
Баба Яга . Оце тобі й на ! Добалакалася, що й сама забула. Так, зараз зорієнтуємося: великий стіл з якимось баночками, скляночками, незрозумілими залізяками.
 (Все мацає, розглядає , нюхає – за правилами техніки безпеки.)
Поналивано щось в них. А смердить , аж погано стало. Старий ти не нюхай, бо голова запаморочиться, а я  на твоєму «таксі» я їздити не вмію. А, зрозуміла , так це ж кабінет хімії !
(Знімає окуляри і дивиться на вчителя). А ось і вчителька.
Вчитель. Добрий день! Тільки ми вас сюди не запрошували.
Кощій Безсмертний. А ми самі , як запрошення.
Баба Яга . (Кривляється ). А літак летів , колеса терлися , а ви не чекали нас , ами приперлися!
Кощій Безсмертний. Невже зараз, щоб прийти до школи , необхідне запрошення ? Пам’ятаю , у мої шкільні роки інакше було.
Баба Яга . Не заговорюй мені зуби . Я згадала , чому ми з тобою сюди прийшли . Ми хотіли подивитися чи дійсно Королева Хімія така чарівниця. Якщо ви нас здивуєте , то ми відпустимо її, навіть викуп просити не будемо.
Кощій Безсмертний. Так-таки-так.
Вчитель. Добре, проходьте, але тільки з однією умовою.
Баба Яга . Кощій Безсмертний (разом). За якої такої умови?
Вчитель. Не заважати. Згодні?
Баба Яга .(Звертається до вчителя.)Згодні, згодні… (До Кощія Безсмертного.)А там як вийде.
Вчитель. Ну от і домовилися. А тепер дивіться.

Дослід   . «Неспалима нитка».
Цупку нитку перед цим  змочують міцним розчином кухонної солі й висушують  . Висушену нитку, просочену сіллю, запалюють.  Вона згорає, але не руйнується. Для більшого ефекту до обробленої сіллю нитки можна прив’язати, наприклад , перо, і воно висітиме на ній.

Вчитель. Бабусю, а  чи любиш ти гроші?
Баба Яга . А як же , звичайно мені подобаються гроші. Я  за гроші в лісі знаєш, скільки мухоморів  можу продати , так до грибників причеплюся , що поки вони у мене  всі не скуплять не підуть до дому.
Вчитель. А де ти зберігаєш свої гроші?
Баба Яга . У банках різних:  наприклад, з під огірків та з під соку , я їх у лісі знайшла, от добре , що відпочиваючі їх там кинули.
Вчитель. Бабусю, у лісі слід після себе прибирати . А гроші можна зберігати у такому мішечку.

Дослід «Мішечок з грошима»
Візьмемо 5 – 10 мідних монет і загорніть у хустку. Мішечок з грошима нагріваємо в полум’ї спиртівки. Тканина не загориться .

Кощій Безсмертний.  Ти диви. Я мабуть буду переходити на зберігання грошей у мішечках.
Баба Яга . Теж мені дивина! А чи зможете ви  зробити із звичайної води  молоко?
Вчитель. Звісно . і не тільки  молоко, а й  різні напої.

Дослід «Молоко з води »
До розчину калій хлориду доливаємо розчин натрій карбонату, утворюється білий осад кальцій карбонату

Баба Яга. Це не сучасно  пити молоко. В наш час  кожна поважаюча себе Баба Яга  п’є «Фанту » чи «Кока - колу».
Вчитель. В нашому хімічному кабінеті  ми залюбки можемо  запропонувати і «Фанту » і «Кока-колу».Що вам до вподоби?
Баба Яга .  Я полюбляю більше «Фанту».
Вчитель . (Дає Бабі Язі в руки кілька пробірок, на дні яких написано назви реактивів)
Баба Яга. Ви , що  , й справді сподіваєтесь мене переконати ,  що із цього сміття може утворитися чудовий напій?
Вчитель. Зараз перевіримо.
Баба Яга робить сама дослід : змішує вміст двох пробірок.

Дослід «Фанта ».
До невеликої кількості хром (VI) оксиду доливається розчин  хлоридної кислоти, утворюється рідина оранжевого кольору.

Кощій Безсмертний. А я дуже полюбляю «Тархун». Можна і мені склянку улюбленого напою?
Вчитель. Так . Проходьте і спробуйте самі зробити свій напій.

Дослід  «Тархун».
До порошку купрум(ІІ) гідроксиду доливається розчин хлоридної  кислоти. Чорний порошок бурхливо реагує на очах глядачів. Із темної рідини утворюється «Тархун» зеленого кольору

Кощій Безсмертний. Я  - великий експериментатор! Я вмію фокуси показувати .
 Баба Яга . Хм…Теж мені Девід Коперфільд. (Кривляє) «Я вмію фокуси показувати , я вмію фокуси показувати ». А я може знаю правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
Кощій Безсмертний. А ну , здивуй нас .
Баба Яга . Правила такі :
1.     Треба  виконувати тільки ті хімічні досліди, які погоджено з вчителем, і то під його наглядом.
2.     Треба уважно читати етикетку на посудині  з тією речовиною, яку берете.
3.     Відкриваючи корок, не кладіть її на лабораторний стіл боком. А поставте.
4.     Посудину, з якої ви взяли реактив, зразу закрийте корком і поставте на місце.
5.     Висипайте та наливайте реактиви над столом і лише втих кількостях,  що вказані в інструкції.
6.     нюхайте речовини з обережністю. Не нахиляйтеся над посудиною  і не вдихайте на повні груди. А спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.
7.     Забороняється заходити до кабінету хімії з їжею.
8.     Неможна брати реактиви руками.
9.     Забороняється самостійно зливати та змішувати реактиви.
10.      Неможна пробувати реактиви на смак.

Вчитель. Молодець , Бабо Яга!Правила безпеки ти знаєш на 12 балів.  То може , все ж таки,  віддасте нам Королеву Хімії. Нам треба ще багато чому вчитися .
Баба Яга. Ну, якщо ще декілька фокусів нам покажете , то може  й віддамо.
Кощій Безсмертний. Авжеж, я  навіть до школи буду ходити , щоб хімію вивчати , дуже мені сподобалося  робити різні напої , може , ще й їжу навчуся  перетворювати .
Баба Яга . Для цього хімію треба вчити з сьомого класу , а не  у 350 років.
Кощій Безсмертний. Вчитися ніколи не пізно. Я чомусь у школі не  дуже любив.
            Вчитель. Не всі люблять хімію, але деякі речі слід знати, адже без    
           них неможливе життя на Землі.
Баба Яга . Ну, давайте вже досліди.
Вчитель. Добре.

Дослід « Вулкан»
На металевому листі ступку заповнюємо амоній дихроматом. Усередину «кратера» вкладаємо вату, змочену спиртом, і підпалюємо її.
           Вчитель. А зараз , я пропоную вам подивитися , як горить  перо Жар -  
          птиці

Дослід  «Перо Жар-птиці»
У чашці для випарювання розчиняємо солі На­трію, Калію, Купруму, Стронцію. Доливаємо спирт і підпалюємо його. Полум'я забарвлюється в різні кольори.

(Поки проводився останній дослід Кощій Безсмертний привів Королеву Хімію)
Кощій Безсмертний. Ось Вам Ваша чарівниця. Ви дійсно переконали нас , що хімія – це наука магічна.
Королева Хімія .
Добридень, я королева Хімії!
Вітаю всіх в моїй країні,
В країні добрій, чарівній,
Де поважаються святині,
закони Всесвіту міцні.

Чудес на світі є багато-пребагато,
Ще про одне вам хочу розказати:
Беру початок я із глибини віків
Від мудрих , знаючих алхіміків,
Що прагнули створити срібло – золото,
Що мріяли прожити вічно й молодо,
Що дали мені основу  і життя,
Самі  ж пішли в далеке забуття.
Сьогодні даю свій дозвіл вам –
Заходьте в королівство знань.
Мене й надалі не цурайтесь,
А хімії добре навчайтесь.

Вчитель. Добрий день , королево Хіміє . Ми раді вітати Вас.
Королева Хімія. Я дякую всім вам , за те , що врятували мене своїм бажанням дізнатися про мене.
Вчитель. Ми не тільки врятували Вас , а й  переконали Бабу Ягу та Кощія Безсмертного вчити хімію.
Баба Яга . Ви пробачте нас , Ваше величносте. Ми більше не будемо.
Кощій Безсмертний. Пробачте нас, будь ласка. Ми чому були такими злими, тому що  не вчили  хімію у школі і нічого не знали.
Королева Хімія. Добре , залишайтеся з нами.
Вчитель. Ось і побували ми в Королівстві Хімія, побачили різні дива. І все це мізерна частинка тих див, на які здатна хімія. Вам обов’язково треба взнати всі її таємниці, тому я з нетерпінням буду чекати вас на уроках хімії.
Королева Хімія.
                                    Хімію любіть, вивчайте  та                                                                      
                              Поважайте, як матінку свою.
Без неї нам не їсти і не спати,
Не вмитись і не одягатись.
Не їздить і не покататись
Та навіть не погратись, -
Це треба добре пам'ятать, -
Бо все, куди не подивись в  житті
Без хімії, як без води,
І не туди , і не сюди.
Ніде вам не пройти
Без формул і рівнянь,
І без завдань та міцних хімічних знань.
 




Ми намагались Вас переконати ,
         Що хімія — наука із наук,
         Велична, таємнича, загадкова,
         В житті щоденнім -  наш кращій  друг.


        Всі учасники разом . Дякуємо за увагу!!!
















Комментариев нет:

Отправить комментарий